Het beste van twee werelden… bijna.

Vanochtend las ik dat Ongo gaat stoppen. Zonder mening over het verdienmodel erachter, vind ik het wel jammer dat ze gaan stoppen. En wel hierom:

First, it has built its platform based on authoritative sources of news from the New York Times and Reuters. It prides itself on a strict standard of quality for news delivered to Ongo users, while boasting partnerships with the top content providers within each genre of news.

Second, Ongo is run using an internal algorithm recommending a selection of 10,000 articles daily for its editors to choose from. The editors will then curate authoritative and must-know news.

Als het op oplossingsrichtingen aankomt hoe je de onvoorstelbare hoeveelheid informatie die we nu hebben geproduceerd met z’n allen, nog kunt ontsluiten, dan is dit er eentje van: mensen (met vakkennis) laat je de selectie doen, maar die mensen geef je een instrument dat het grove zeefwerk doet. En dat probeerde Ongo. Daarmee onderscheidde de dienst zich van de ‘volautomatische’. Daarin schuilt namelijk een risico:

Much of today’s deliberate curation services recommend content algorithmically, based on your particular taste in news. But automated suggestions pose the inherent risk that we may only consume stories and angles tailored to our existing beliefs.

Het is een klassiek probleem: blikvernauwing, doordat iedere keer ‘meer van hetzelfde’ wordt aangeboden.

Jammer genoeg is het dus niet gelukt. En de redenen daarvoor liggen op zowel bedrijfseconomisch als op technisch vlak. Waarmee tussen neus en lippen wéér wordt benadrukt dat succes alleen lijkt weggelegd als echt álle condities in orde en afgestemd zijn. Niet zo verwonderlijk dus dat het nog niet echt allemaal lukt.
Voordat je zelf moet gaan zoeken: volgens de deskundige commentaren heeft Ongo zich vergist in het betaalmodel – te duur, teveel abonnementsvormen, te ondoorzichtige abonnementen – en in de techniek – betálende lezers betekenen dat je op de ‘tabletmarkt’ aanwezig moet zijn, ook in Apple’s. In een wereld waarin, ongeacht de casuïstiek van incidentele ‘successen’ als The Financial Times, ‘gratis’ nog steeds dominant is, is het raadzaam om in elk geval niet duur en ondoorzichtig te zijn. Wellicht dat ‘transparant’ en ‘goedkoop’ betere sleutels zullen blijken te zijn.

Verdienmodellen zijn mijn hobby en deskundigheid niet. Veel interessanter vind ik de ontsluiting van kennis en informatie. En daarin is het model dat Ongo hanteerde een dat we niet snel terzijde moeten schuiven. Ik ben ook benieuwd hoe de Ongo-visie terugkomt:

Haarmann says he’d consider working for another news startup, but he might wait “a couple of years” until the industry has figured out “what the business model really is.”

Gisteren, in Gigaom, las ik overigens ook dat Silk uit beta gaat.

Ook dat wordt spannend. Want Silk volgt, met andere nadruk, ook zo’n dubbele aanpak. Doordat informatie is ge-metadateerd (getagd) is de techniek van Silk in staat uit diverse bronnen informatie over één onderwerp of vraag samen te brengen en te presenteren. Dat lukt. Maar het zal spannend worden, want succes gaat ook afhangen van (de kwaliteit) van de meta-datering.

First, there’s the problem of proper tagging. Without tags, the service is nothing — and tags have to be added manually right now. That’s a laborious job, and the company wants to make it much easier in the future. Koppelaar said that automatic tags on common words, suggestions for which tags may be appropriate and “instant gratification” when something is tagged are all being worked on for future releases. But it’s still a time-consuming roadblock right now.

Maar als dit allemaal lukt…. dan zijn we dus wel echt op weg naar die heilige graal die semantisch web heet. En die iedereen die met informatieontsluiting bezig is, rode konen van opwinding bezorgt.

Ik kan niet wachten…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s